Vraag en antwoord

  • Wat is kindercoaching?

    Kindercoaching gaat uit van een kortdurende begeleiding met een oplossingsgerichte aanpak. Ik geloof in de kracht van je kind en in zijn kwaliteiten en talenten. Bij kindercoaching staat het kind centraal en ga ik dus aan de slag vanuit zijn belevingswereld. In mijn coaching ga ik ervan uit dat kinderen heel goed zelf weten wat ze nodig hebben om verder te komen van de plek waar ze nu staan. Door middel van allerlei werkvormen gaan we samen spelenderwijs op zoek naar antwoorden op vragen die bij je kind en bij jullie als ouders leven.

    Waar komt de naam Prikkelkids vandaan?

    Prikkelkids. Kinderen die iets met prikkels hebben. Kinderen die prikkels opzoeken of juist vermijden. Een coach die ouders wil prikkelen te ‘omdenken’, je positief wil bekrachtigen in de opvoeding van je kind.

    Waar is de praktijk gevestigd?

    Ik coach kinderen vanuit mijn eigen praktijk in huis, Maassingel 12 in Terneuzen. Dit ligt in Zeeland, regio Zeeuws-Vlaanderen. Ik maak ook gebruik van de omgeving. Ik woon dichtbij een prachtig stukje natuur; de Otheense kreek.
    Indien gewenst coach ik ook op locatie, bijvoorbeeld op de school van je kind. Voorwaarde is dan dat er een geschikte, rustige ruimte beschikbaar is. Afhankelijk van de locatie wordt het tarief verhoogd met reiskostenvergoeding.

    Kunnen we ook ’s avonds afspreken?

    Ik weet als geen ander hoe vol de agenda’s van gezinnen over dag zitten. Voor intakegesprekken en evaluatiegesprekken is het zeker mogelijk om ’s avonds af te spreken. In dat geval kom ik naar jullie toe. Coachingssessies met het kind vinden altijd overdag onder of na schooltijd plaats.

    Hoeveel sessies zijn er nodig?

    Na de intake plannen we een aantal sessies in. Een kindercoachtraject omvat meestal tussen de zes en negen sessies, met tussenpozen van twee weken zodat je kind en jullie ook echt de tijd krijgen om in praktijk te brengen waar we in de coaching aan gewerkt hebben. Na het afgesproken aantal sessies evalueren we en kijken we of verdere coaching wenselijk is.

    Hoe lang duurt een sessie?

    Een sessie kindercoaching duurt 75 minuten. De laatste 15 minuten zijn jullie als ouders welkom om te bespreken wat we gedaan hebben en te overleggen hoe tips en adviezen thuis verder ingezet kunnen worden.
    Een sessie opvoedcoaching duurt 75 minuten.

    Wordt coaching vergoed door de zorgverzekeraar?

    Nee, meestal wordt coaching niet vergoed. Indien je kind aanspraak kan maken op een Persoons Gebonden Budget (PGB)of Leerling Gebonden Budget (LGB) kun je overleggen of kindercoaching daarvoor ingezet mag worden. Neem daarvoor contact op met het zorgloket van jouw gemeente. Mocht coaching op school wenselijk worden geacht kunnen er mogelijkheden zijn om coaching te bekostigen. Informeer daarvoor bij de directie van de school van je kind. Voor specifieke vergoedingen kunt u het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar. Mogelijk kunt u kosten ook opvoeren bij uw jaarlijkse aangifte bij de belastingdienst.

    Hoe blijf ik op de hoogte van hoe het met mijn kind gaat tijdens de coaching?

    Aan het eind van iedere sessie nodig ik jullie uit om een kwartiertje bij te praten over wat we in de sessie gedaan hebben. Ik hoor dan graag hoe het thuis gaat en waar jullie tegenaan lopen. Ook maak ik een kort verslag van iedere sessie, dat mail ik jullie. In de eindevaluatie praten we uitgebreid over de vorderingen, het beantwoorden van de hulpvraag en eventuele vervolgcoaching.
    Ik vind regelmatig contact met ouders erg belangrijk. Samenwerking tussen beide partijen zorgt voor een sneller resultaat! Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld.

    Hoe gaat de betaling in zijn werk?

    Na het vrijblijvende kennismakingsgesprek stuur ik jullie het intakeformulier. Nadat jullie dit ingevuld en ondertekend retour hebben verzonden, maak ik een trajectvoorstel. Daarbij hoort ook een offerte. Indien het voorstel en de offerte akkoord zijn, stuur ik jullie voorafgaand aan de eerste coachingssessie de factuur.
    Als de betaling in orde is kunnen we van start met het coachingstraject.
    Mocht het lastig zijn om de betaling in één keer te voldoen, geef dit dan gerust aan. We kijken samen naar een passende oplossing.

    De afspraak kan niet doorgaan, hoe kan ik annuleren?

    Het kan altijd voorkomen dat een afspraak niet door kan gaan. Mail of bel me dan het liefst minimaal 24 uur van te voren voor het maken van een nieuwe afspraak.

  • Contact

    Neem gerust eens contact met mij op.
    telefonisch of per mail.

    06-42676203